ElbilerTophistorie

Volkswagen e-Up er tilbage i Danmark

Sidste år var Volkswagen e-Up den niende mest solgte elbil i Danmark, men af “leveringsstrategiske årsager” har den været væk fra modelprogrammet herhjemme i et stykke tid. Nu er den tilbage igen, fortæller VW i en pressemeddelelse – og den har en pris på 159.995 kroner, hvilket gør den til en af de billigste elbiler på markedet, sammen med søsteren Seat Mii electric (149.990 kroner).

Under den korte motorhjelm på e-Up ligger en 83 hk og 212 Nm stærk elmotor, der sikrer, at den kan løbe fra 0 til 100 km/t på kun 11,9 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 130 km/t.

 

Et lihium-ion-batteri på 32,3 kWh placeret under gulvet giver e-up en WLTP-rækkevidde på op til 258 km ved blandet kørsel og cirka 350 km ved bykørsel. Batteriet kan oplades fra 0 til 80 procent på cirka 60 minutter ved en ladeeffekt på 40 kW (DC), og med en ladeboks og 7,2 kW (AC) tager det 5 timer og 27 minutter at oplade batteriet fra 0 til 100 procent.

Volkswagen e-Up leveres kun i en enkelt udstyrsversion, der til gengæld indeholder udstyr som bakkamera, fartpilot, el-opvarmet forrude, klimaanlæg og regnsensor. Med We Connect-app’en e-Remote kan man via smartphone starte/stoppe opladningen, fjernstyre klimaanlæg, tjekke kørselsinformationer, kontrollere om bilen står med lys på eller om den er låst.

 

Volkswagen e-Up
Førerens udsyn i en Volkswagen e-Up (foto: Volkswagen).

I e-Up er det muligt at vælge mellem tre køreprofiler: standard, Eco og Eco+, der aktiveres via en knap på instrumentbordet. I Eco-programmet reduceres motoreffekten fra 83 til 68 hk og drejningsmomentet fra 212 til 167 Nm, mens topfarten er reduceret til 115 km/t, og aircondition-anlægget er slukket.

Eco+-programmet forlænger rækkevidden yderligere, da motoreffekten her er reduceret til 54 hk og 133 Nm, og topfarten er 90 km/t.

Kørslen kan yderligere tilpasses, da det er muligt at vælge mellem fem trin af bremseregenerering. Det sker med gearstangen, der vippes tilbage eller frem, så du kan vælge mellem D, D1, D2, D3 og B, hvor B leverer den højeste regenerering på op til 40 KW ved 100 km/t. I ”B” er det muligt at køre e-Up næsten udelukkende med speederen, da den motorbremser så meget, at de hydrauliske bremser i mange kørselssituationer ikke benyttes.

 

Den komplette prisliste på Volkswagen e-Up kan findes her (PDF, åbner i ny fane).

Til efteråret får Seat Mii electric og Volkswagen e-Up konkurence på prisen, når Renault-mærket Dacia lancerer sin Spring Electric til bare 128.990 kroner.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.