Volvo har taget endnu et skridt i retning af at gøre bilkørsel mere sikker. I dag løfter bilproducenten sløret for en ny type sikkerhedssele, der ikke bare fastholder passageren – men tilpasser sig både kroppen og ulykkens karakter. Det er første gang i verden, at en sikkerhedssele fungerer på den måde, og den får premiere i den elektriske SUV, Volvo EX60, næste år.
Den nye sele er såkaldt multiadaptiv , hvilket betyder, at den ikke bare reagerer mekanisk, men tænker sig om først – bogstaveligt talt. Den bruger bilens sensorer og realtidsdata til at vurdere, hvordan den bedst beskytter dig i en kritisk situation. Det gælder alt fra kropsholdning og højde til vægt og hvor hård en kollision, der er tale om.
Ifølge Volvo vil en stor person i en voldsom ulykke typisk få en højere belastning i selen, for at undgå hovedskader. En mindre person i en mild kollision får derimod en mere skånsom indstilling, der kan forhindre skader på brystkassen. Systemet justerer sig lynhurtigt – og kombinerer input fra både indvendige og udvendige sensorer for at finde den rigtige strategi.
Magien sker i en lille boks, som selen er fæstnet til (foto: Volvo Cars). “Dette markerer en stor opgradering af den moderne trepunktssikkerhedssele,” siger Åsa Haglund, leder af Volvo Cars Safety Centre. “Vi bruger realtidsdata til at beskytte endnu bedre – og det kan i sidste ende redde liv.”
Automatisk opdateret via nettet Det nye system lærer løbende af erfaring. Data fra trafikuheld – både fra egne biler og gennem forskning – bliver brugt til at forbedre selen via over-the-air-opdateringer (OTA). Det betyder, at sikkerheden ikke kun afhænger af, hvordan bilen blev bygget, men også af hvordan Volvo finjusterer funktionerne, efterhånden som ny viden opstår.
Den adaptive sele indgår i et større sikkerhedsnetværk i bilen, hvor den arbejder tæt sammen med airbags, førerassistenter og systemer, der registrerer passagererne.
Trepunktsselen, som er standard i moderne biler, blev i øvrigt opfundet af Volvo-ingeniøren Nils Bohlin i 1959. Volvo valgte dengang at frigive patentet, så teknologien kunne bruges frit af andre bilproducenter. Den beslutning har ifølge eksperter reddet over en million liv.
Nu – over seks årtier senere – forsøger Volvo at gentage succesen med en ny, mere avanceret version af selvsamme sele. Og hvis alt går efter planen, bliver EX60 bare begyndelsen.