TeknologiTophistorie

Volvo genopfinder sikkerhedsselen

Volvo introducerer en intelligent sikkerhedssele, der selv justerer sig efter både passager og kollisionstype. Første model med selen bliver EX60, der lanceres i 2026.

Volvo har taget endnu et skridt i retning af at gøre bilkørsel mere sikker. I dag løfter bilproducenten sløret for en ny type sikkerhedssele, der ikke bare fastholder passageren – men tilpasser sig både kroppen og ulykkens karakter. Det er første gang i verden, at en sikkerhedssele fungerer på den måde, og den får premiere i den elektriske SUV, Volvo EX60, næste år.

Den nye sele er såkaldt multiadaptiv, hvilket betyder, at den ikke bare reagerer mekanisk, men tænker sig om først – bogstaveligt talt. Den bruger bilens sensorer og realtidsdata til at vurdere, hvordan den bedst beskytter dig i en kritisk situation. Det gælder alt fra kropsholdning og højde til vægt og hvor hård en kollision, der er tale om.

 

Ifølge Volvo vil en stor person i en voldsom ulykke typisk få en højere belastning i selen, for at undgå hovedskader. En mindre person i en mild kollision får derimod en mere skånsom indstilling, der kan forhindre skader på brystkassen. Systemet justerer sig lynhurtigt – og kombinerer input fra både indvendige og udvendige sensorer for at finde den rigtige strategi.

sikkerhedssele
Magien sker i en lille boks, som selen er fæstnet til (foto: Volvo Cars).

“Dette markerer en stor opgradering af den moderne trepunktssikkerhedssele,” siger Åsa Haglund, leder af Volvo Cars Safety Centre. “Vi bruger realtidsdata til at beskytte endnu bedre – og det kan i sidste ende redde liv.”

 

Automatisk opdateret via nettet

Det nye system lærer løbende af erfaring. Data fra trafikuheld – både fra egne biler og gennem forskning – bliver brugt til at forbedre selen via over-the-air-opdateringer (OTA). Det betyder, at sikkerheden ikke kun afhænger af, hvordan bilen blev bygget, men også af hvordan Volvo finjusterer funktionerne, efterhånden som ny viden opstår.

Den adaptive sele indgår i et større sikkerhedsnetværk i bilen, hvor den arbejder tæt sammen med airbags, førerassistenter og systemer, der registrerer passagererne.

Trepunktsselen, som er standard i moderne biler, blev i øvrigt opfundet af Volvo-ingeniøren Nils Bohlin i 1959. Volvo valgte dengang at frigive patentet, så teknologien kunne bruges frit af andre bilproducenter. Den beslutning har ifølge eksperter reddet over en million liv.

 

Nu – over seks årtier senere – forsøger Volvo at gentage succesen med en ny, mere avanceret version af selvsamme sele. Og hvis alt går efter planen, bliver EX60 bare begyndelsen.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.