Om ganske få dage er det endegyldigt slut med det fysiske Rejsekort. Udfasningen er allerede begyndt. I Jylland og på Fyn var sidste rejsedag med det gamle kort i busser, lokaltog og letbaner den 28. maj. Efter 29. juni lukker kortet helt.
Det betyder, at du som pendler, ferierejsende eller lejlighedsvis bruger af den kollektive trafik skal vælge en ny løsning nu – ikke når du står på perronen med et kort, der ikke længere virker.
Tre alternativer til Rejsekort
Når det fysiske Rejsekort forsvinder, peger DSB og Rejsekort på tre alternativer:
- DSB-appen
Den mest oplagte løsning, hvis du ofte rejser med tog. Her kan du checke ind og ud direkte i appen, købe Orangebilletter, have Pendlerkort og se afgange i nærheden. Med en DSB Plus-profil kan du også optjene point på togrejser.
- Rejsekort-appen
Den direkte digitale afløser for Rejsekort. Den er især oplagt, hvis du typisk rejser med bus, letbane eller metro. Du checker bare ind og ud i appen – og skal ikke angive skift undervejs. Prisen er den samme som med det fysiske Rejsekort.
- Basiskort
Løsningen til dig, der stadig vil have et fysisk kort i hånden. Basiskortet findes som personligt kort til 50 kroner og anonymt kort til 80 kroner.
Det anonyme Basiskort kan købes i 7-Eleven på stationer, i DSB’s billetsalg og hos udvalgte kiosker. Det indeholder ingen personlige oplysninger, kan tankes op med kontanter eller betalingskort på udvalgte salgssteder og kan bruges af flere personer.
Hvilken løsning skal du vælge?
Rejser du mest med tog, er DSB-appen den mest komplette løsning. Rejser du på tværs af bus, metro og letbane, er Rejsekort-appen den enkleste erstatning. Vil du ikke bruge smartphone, eller vil du kunne rejse anonymt, er Basiskortet den løsning, du skal have fat i.
Fælles for alle tre løsninger er, at de kan bruges i hele landet til bus, tog, metro og letbane. Men vent ikke for længe. Efter 29. juni er det gamle Rejsekort historie.











