ElbilerTophistorie

Anmeldelse: Ford Mustang Mach-E

Med sine små pudsige detaljer, sit lidt aparte udseende og sjove kørestil er Ford Mustang Mach-E ikke en bil, alle og enhver vil falde for ...

I mere end et halvt århundrede er Ford Mustang-opskriften forblevet uændret. En køler med Mustang-logo gemte på muskuløs V8-motor, pakket ind i mindst lige så muskuløs styling. Men Ford Mustang Mach-E er en helt anden historie. Det er en elbil og det er der mange, der ikke kan forlige sig med.

Ikke mig. En uge med Fords første rigtige elbil har gjort mig blød i knæene. Her er en bil der både ser godt ud, er sjov at køre og giver dig masser af nye venner på ladestationerne. For Mustang-logoet tiltrækker simpelthen nysgerrige blikke, som fluer om en … kirsebærkage. Og der er rigeligt af dem, Mustang-logoerne, altså …

Der er godt nok langt fra Steve McQueens klassiske Mustang i filmen Bullit til den elektriske SUV, der bærer det hæderkronede navn nu. Det er ikke nogen sportsvogn; i stedet skal den konkurrere mod familiebiler som Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV, Tesla Model Y og Audi Q4 e-tron.

Og jeg ved ærlig talt godt, hvilken af de fire, jeg ville nuppe.

Ford Mustang Mach-E fås med to batteristørrelser, kaldet Standard Rækkevidde og Udvidet Rækkevidde (SR og UR). Hver af disse fås desuden med bag- eller firehjulstræk. Priserne svinger mellem 411.000 og 510.000 kroner. Desuden er der en GT udgave, men den går jeg let og elefant uden om, for den har jeg ikke haft mulighed for at køre. Men jeg vil gerne.

Den mest potente udgave er for dyr

Den udgave, jeg fik lov at låne, var naturligvis den allermest potente, nemlig AWD UR med Teknologi+ pakken. En bil, der står i den nette sum af 546.930 kroner.

Skulle jeg selv på indkøb, ville jeg så afgjort spare mig ned til den baghjulstrukne model med udvidet rækkevidde (RWD UR). Den har længere rækkevidde på op til 610 kilometer og det vægter jeg højere end motorkraft. Ud over den ekstra motor må man undvære 19 tommer alufælge og adaptive LED-forlygter. Men ellers er det kun visuelle detaljer, man går glip af.

Til gengæld koster den “kun” knapt 456.000 kroner og selv med den største teknologipakke ombord, er den stadig 50.000 kroner billigere end den udgave, jeg kørte rundt i.

ModelRækkeviddeHestekræfterOpladning (AC/DC)Pris
RWD SR440 km269 hk11 kW / 115 kW411.090 kr.
RWD UR610 km294 hk11 kW / 150 kW455.580 kr.
AWD SR400 km269 hk11 kW / 115 kW455.710 kr.
AWD UR540 km351 hk11 kW / 150 kW510.090 kr.
De fire Mustang Mach-E modeller. Vi ser bort fra GT-udgaven denne gang.

Teknologipakken har jeg dog også svært ved at anbefale. Den koster 37.040 kroner og giver “kun” B&O-anlæg med ti højttalere, panoramatag og forsæder med memory-funktion. Den kan altså undværes, hvis man ikke er mageligt anlagt. Pakken rummer nemlig ikke væsentlige opdateringer som eksempelvis førerassistent-funktioner – de er heldigvis med som standard.

Misforstå mig ikke, 456.000 kroner er saft-suse-mig mange penge for en bil. Men vil man have en elbil i denne prisklasse, får man altså efter min mening en del for pengene med Ford Mustang Mach-E.

Et næsten erotisk bagparti …

Man får ikke mindst et – i mine øjne – helt vidunderligt design. Fra forsæderne har man et pragtfuldt udsyn over en lang køler med smukke linjer. Og hver gang man kigger i sidespejlene, kan man nyde bilens næsten erotiske bagparti.

Selv om Mach-E er en SUV, virker den ikke så høj. Det skyldes optisk bedrag. Den sorte kant på taget, får simpelthen bilen til at se lavere ud, end den er. Men det er ikke noget man mærker indenfor, hvor der er rigeligt med plads; både på for- og på bagsæder.

Med en kampvægt på mere end to ton er Ford Mustang Mach-E ikke nogen letvægter. Det kan naturligvis mærkes, når man kører bilen igennem sving, men det er ikke for meget. Tværtimod føles bilen nærmest lidt legesyg. Noget, jeg ofte har hørt kon-kolleger irriteres over ved netop Mach-E. Personligt har jeg intet imod det. Tværtimod synes jeg, det gør bilen lidt sjovere at køre.

En ting, jeg især synes Ford har ramt plet med, er One Pedal Drive-indstillingen, der får bilen til at bremse og regenerere strøm til batteriet, når foden løftes fra speederen. Så snart man har lært at bruge det, rører man sjældent bremsepedalen. Det fungerer ualmindelig godt.

Ganske utæmmet

Jeg har heller ikke noget imod, at Mach-E føles en anelse “stiv” i affjedringen. Men foretrækker du et smooth ride a la en sofa på hjul, er det en helt anden bil, du skal kigge efter.

Ovenstående er i øvrigt mest udpræget i bykørsel og på landeveje. På motorveje var Mach-E langt mere rolig i styringen. Her får man også hjælp af et ganske velfungerende førerassistent-system, der rummer både adaptiv fartpilot og vognbaneassistent.

Ford Mustang Mach-E
I Mustang Mach-E hedder det ikke hastighed. Det hedder Ground Speed (foto: Ford).

I øvrigt har Ford omdøbt de køretilstande, der er normale for elbiler. Sport er omdøbt til “Untamed”, mens den mest blodfattige, men batteriøkonomiske køretilstand, hedder “Whisper”. Fartangivelsen er heller ikke angivet som kilometer i timen, men derimod “Ground speed”. Ja, det er lir, men jeg elsker det.

Når vi snakker om lir, så bliver jeg nødt til at nævne, at bilen kan låses op med pinkode direkte på b-stolpen. Så behøver du hverken nøgle eller mobiltelefonen i nærheden – for naturligvis kan bilen automatisk låse op via mobilen. Du bestemmer selv pinkoden og selv om det er lir, så kan det også være smart, hvis bilen skål lånes ud, uden at du behøver aflevere nøglen.

Læs om bilens software, teknikken og få den endelige dom på næste side.

Næste side: Software, teknik og endelig dom …

1 2Næste side
Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.