×
ElbilerTophistorie

Anmeldelse: Ford Mustang Mach-E

Med sine små pudsige detaljer, sit lidt aparte udseende og sjove kørestil er Ford Mustang Mach-E ikke en bil, alle og enhver vil falde for ...

SIDE 2

Egentlig har Ford valgt at benytte Android Automotive i sine elbiler fremover, men det er ikke nået ombord i Mustang Mach-E, der har sit eget system. Det er sådan set bilens svageste punkt, så Automotive er et godt valg til fremtiden. Især nu, hvor jeg har set, hvad Renualt har fået ud af systemet i Megane E-Tech.

Det er ikke fordi, systemet i Mach-E fungerer dårligt. Slet ikke. Det er forholdsvis nemt at finde rundt i og det reagerer hurtigt, men det ser ikke synderligt inspirerende ud. Og så er det lukket; det er ikke muligt at installere apps, som det er i Automotive. Systemet er dog i det mindste trådløst kompatibelt med smartphones via både Apple CarPlay og Android Auto.

Rullehjul og stemmestyring

Der er også indbygget stemmestyring i systemet – og den er dybt integreret i bilen. Alt lige fra navigation til stemningslys og underholdning kan styres med stemmekommandoer. Men selv om den på papiret forstår dansk, så havde jeg visse problemer og det var ofte nemmere bare at trykke på skærmen.

Eller rulle med det spøjse ‘styrehjul’, der er integreret fysisk i skærmen. Den ligner lidt noget Ford har lavet til dem, der er bange for at gå linen ud digitalt, for den har ikke nogen uundværlig funktion. Jeg brugte den stort set kun til at skrue op og ned for musikken.

De væsentlige køreinformationer, som hastighed, resterende rækkevidde og førerassistent-info vises på en mindre skærm over rattet (10,2 tommer). Den er fint indrettet og aldrig uoverskuelig. Der er til gengæld ingen mulighed for head-up display. Heller ikke som tilkøb.

Rækkevidde og opladning

På papiret har Ford Mustang Mach-E en rækkevidde på op til 610 kilometer. Den firehjulede udgave, jeg kørte, dog “kun” 540 kilometer. Jeg havde bilen med på en tur fra København til Thy, så jeg kørte både bykørsel, lande- og motorvej. Turen er på knapt 400 kilometer og jeg måtte lade op en enkelt gang undervejs, nemlig i Fredericia. Så kom jeg til Thy med omkring hundrede kilometer tilbage på batteriet.

Jeg havde aldrig følelsen af, at bilen var forslugen, men det er en stor og tung bil. Min indtryk er, at den bruger knapt 200 kilowatt-timer per 100 kilometer i blandet kørsel, hvilket giver den en reel rækkevidde på lige omkring 400 kilometer ved “normal” kørsel. Lidt mindre, hvis man slipper den løs på motorvejen.

Opladningen sniger sig til gengæld på kanten til at være for langsom. I de billigste (Standard Rækkevidde) er ladekapaciteten på bare 115 kW DC. Den er på 150 kW DC i Udvidet Rækkevidde-udgaverne, og det er i den lave ende. Det er trods alt et forholdsvis stort batteri på 88 kWh.

Spøjst nok gør Standard Rækkevidde-kombinationen af 68 kWh batteri og 115 kW ladeeffekt det hurtigere at oplade bilen fra 10-80 procent (38 minutter). På Udvidet Rækkevidde-udgaverne (88 kWh / 150 kW) tager det 45 minutter. Men der går naturligvis længere tid mellem opladningerne på UR-udgaverne.

Jeg kunne dog godt have tænkt mig 150 kW på SR-udgaverne og mindst 200 kW på UR-udgaverne. Så havde det i min optik passet lidt bedre sammen med bilens pris.

iNPUT mener …

Og angående pris. Er den pengene værd? Ja. Det er den. Hvis det er en elektrisk Ford Mustang, du vil have, så er den pengene værd.

Det her er ikke en bil, som de er flest. Det er en bil, man vælger. Med sine små pudsige detaljer, sit lidt aparte udseende og sjove kørestil er det ikke en bil, som alle og enhver vil falde for. Andre vil elske den.

Personligt falder jeg ind i den sidste kategori.

Har du konkrete spørgsmål, som jeg ikke er kommet omkring i teksten her, så tøv ike med at spørge løs i kommentarfeltet nedenfor …

Ford Mustang Mach-E

Design og komfort
Køreegenskaber
Software
Selvkørende egenskaber
Rækkevidde
Opladning
Sikkerhed

Fra 411.091 kr.

Ford Mustang Mach-E er en speciel bil, men den er alle pengene værd. Det er nok den sjoveste elbil, jeg endnu har kørt.

Forrige side 1 2
Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.