Audi har offentliggjort prisen på sin Audi e-tron 50 quattro SUV, der er lillebror til 55 quattro, som vi har anmeldt her. Og der er rigtig mange penge at spare, hvis du kan leve med kortere rækkevidde og langsommere ladetid. Knapt en kvart million kroner – 230.000 – er barberet af prisen i forhold til storebror.
De to modeller er, så vidt vi kan gennemskue, fuldstændig identiske, bortset fra batteripakke, motor og lademuligheder – komforten er altså den samme i de to modeller. Du skal dog investere i Prestige-modellen af 50 quattro (599.990 kr.) for at få den med samme udstyrsniveau som en e-tron 55 quattro.
Lige som e-tron 55 quattro har 50’eren elmotor på henholdsvis for- og bagakslen. For at opnå den højest mulige virkningsgrad er det i de fleste kørselssituationer kun den bageste elmotor, der er aktiv, mens den forreste elmotor tilkobles forudseende efter behov, fortæller Audi.
Batterienheden i Audi e-tron 50 quattro består af 324 prismatiske celler, som er sammenfattet i 27 moduler. De lagrer 71 kWh energi – tilstrækkeligt til en rækkevidde på 329 kilometer i henhold til WLTP-kørecyklussen. Audi har optimeret drivlinen og en lavere totalvægt giver også den mindre model en fordel.
Ved en hurtiglader kan e-tron 50 udnytte op til 120 kW, hvor storebror kan håndtere 150 kW. Det er dog stadig i den bedre ende, da det i skrivende stund kun er Tesla der har hurtigere lademulighed. Det skulle, ifølge Audi, være muligt at oplade e-tron 50 til 80 procent på en halv time.
Herunder er et overblik over de to modeller. I starten af næste år sender Audi også to e-tron Sportback udgaver på gaden med en startpris på 619.90 kroner.
Audi e-tron 50 quattro | Audi e-tron 55 quattro | |
Rækkevidde (WLTP) | 329 | 429 |
Batteri (kWh) | 71 | 95 |
0-100 km/t | 6,8 sek. | 5,7 sek. |
Tophastighed | 190 km/t | 200 km/t |
Hurtigladning | 120 kW | 150 kW |
Pris | 569.990 | 799.990 |