Teknologi

Foreløbig rapport: Tesla ejer var selv skyld i uheld

En Tesla ejer der var involveret i et fatalt uheld i marts var selv skyld i uheldet viser de første undersøgelser

På det seneste har flere Tesla’er været involveret i uheld, hvor ejerne i vid udstrækning har benyttet sig af bilens “Autopilot” funktion på en uhensigtsmæssig måde. I flere tilfælde er ulykkerne endt fatalt – ofte for føreren selv. Nu er den første rapport kommet om et uheld i marts måned med en Model X, og den viser – ikke overraskende – at ulykken reelt var førerens egen skyld.

Autopilot i næsten 19 minutter

Ulykken, der skete d. 23 marts i Californien, skete efter føreren i 18 minutter og 55 sekunder havde ladet autopiloten styre bilen. Undervejs, siger rapporten, havde han fået to visuelle og en audio advarsel om at placere hænderne på rattet. Det lader altså til, at føreren nærmest har siddet og lavet noget andet, mens bilen “passede sig selv”.

Fulgte bilen foran indtil uheldet

Bilen var sat til at køre 75 mph (120 km/t) og fulgte efter bilen foran – der holdt sig nogenlunde stabilt på 65 mph (106 km/t) – indtil den pludselig, af uvisse årsager, besluttede sig for at stoppe med at følge efter. I stedet styrede den kraftigt til venstre ca. 7 sekunder før den brager ind i autoværnet og derefter rammer to andre biler.

Teslaen bliver totalskadet, og det lykkedes for andre bilister at få føreren ud – inden bilen bryder i brand fordi batteriet er lækket. Desværre står hans liv ikke til at redde.

Hold hænderne på rattet

Føreren af Teslaen har altså formentlig været ekstremt ukoncentreret, og har ikke holdt hænderne på rattet under kørslen. De sidste 15 sekunder inden uheldet sker registrerer bilen ikke hans hænder på rattet overhovedet.

Selv om en Tesla i vid udstrækning er i stand til at køre sig selv er den endnu langt fra “selvkørende” i ordets egentlige forstand, og at være uopmærksom og “stole” helt på bilen er altså stadig ekstremt farligt. I løbet af nogle år vil vi dog formentlig se den første software/hardware, der er stabil nok til, at man reelt kan lade bilen køre selv. Indtil da lyder rådet: Hold hænderne på rattet!

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter annonce- og analyseteknologi (herunder cookies). Vi samarbejder derudover med vores marketingpartnere, som benytter disse teknologier til at indsamle data om dine aktiviteter, når du navigerer på denne hjemmeside

Privacy Settings saved!
Privatindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services