×
ElbilerTophistorie

Her er de sikreste elbiler – og de mindst sikre

Tesla Model 3 og Polestar 2 er de to sikreste elbiler på markedet. Men hold børnene fra bagsædet i kinesiske og franske biler.

Der er stor forskel på, hvor god beskyttelse biler giver ved kollisioner. Også elbiler, naturligvis. Vi har tygget os gennem Euro NCAPs database og fundet sikkerhedsscoren på 28 forskellige elbiler, der kan købes herhjemme. Så her er er de sikreste elbiler på markedet – og dem, der ikke er så sikre …

Tesla får ofte skudt i skoene, at de har problemer med samlekvaliteten. De har til gengæld ikke problemer med sikkerheden. Euro NCAP har testet to Teslaer, nemlig Model 3 og Model X, og de ligger begge i toppen af listen, hvis man kigger på et gennemsnit af de forskelige testkategorier.

Klemt inde mellem de to ligger Polestar 2, der tilsyneladende har arvet god sikkerhed fra sin Volvo-søster.

Det, der trækker Teslaerne op, er den højeste score af alle, i den kategori som Euro NCAP kalder Safety Assist. Den dækker over bilens indbyggede førerhjælpefunktioner, såsom nødbremse-systemer og vejbaneassistent. Her scorer Teslaerne begge 94 point, mens den næstbedste score i kategorien er 88. Den går til Volkswagen ID.4 og Hyundai Ioniq 5.

Fodgængere og cyklister skal passe på

Som fodgænger og cyklist skal man dog være opmærksom, hvis man ser en Hyundai Ioniq 5 i horisonten. Den scorer hele 20 point mindre end den bedste (Lexus UX) i Vulnerable Road Users-kategorien.

To biler skiller sig dog ud, på den dårlige måde – og de er begge franske. Renault Zoe og Dacia Spring scorer simpelthen lavest i samtlige kategorier. Zoe måtte forlade testen med skamfulde 0 stjerner, mens Dacia Spring dog formåede at få en enkelt.

Heller ikke kinesiske Aiways U5 klarer sig synderligt godt. Den ligger konsekvent tredjesidst i alle kategorier.

Herunder en oversigt over alle 28 biler og deres score i de forskellige kategorier. Tabellen er sorteret efter gennemsnit af de fire kategorier.

ModelTestetStjernerFørerBagsædeGåendeUdstyrGnsnit
Tesla Model 3201859686749487,5
Polestar 2202159389808386,25
Tesla Model X201859881729486,25
Mercedes EQS202159691768085,75
Mercedes EQA201959790817585,75
Volkswagen ID.4202159389768585,75
Lexus UX201859685827785
Mercedes EQB201959591787484,5
Mercedes EQC201859690757584
Skoda Enyaq iV202159489718284
Volkswagen ID.3202058789718883,75
BMW iX202159187738183
Ford Mustang Mach-E202159286698282,25
Audi Q4 e-tron202159389668082
Jaguar i-Pace201759181738181,5
Hyundai Ioniq 5202158886638881,25
Audi e-tron201859185717680,75
Nissan Leaf201759386717180,25
Mazda MX-30202059187687379,75
Porsche Taycan201858583707377,75
MG ZS201859085647077,25
DS 3 Crossback201848786546372,5
Fiat 500202147680676772,5
MG Marvel R202148075558072,5
Honda e202047682626571,25
Aiways U5201837370455560,75
Dacia Spring202114956393244
Renault Zoe202104352411437,5
(Kilde: Euro NCAP)

Hvor vigtigt er sikkerheden for dig, når du vælger bil? Giv dit besyv med i kommentarfeltet nedenfor …

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.