Der er stor forskel på, hvor god beskyttelse biler giver ved kollisioner. Også elbiler, naturligvis. Vi har tygget os gennem Euro NCAPs database og fundet sikkerhedsscoren på 28 forskellige elbiler, der kan købes herhjemme. Så her er er de sikreste elbiler på markedet – og dem, der ikke er så sikre …
Tesla får ofte skudt i skoene, at de har problemer med samlekvaliteten. De har til gengæld ikke problemer med sikkerheden. Euro NCAP har testet to Teslaer, nemlig Model 3 og Model X, og de ligger begge i toppen af listen, hvis man kigger på et gennemsnit af de forskelige testkategorier.
Klemt inde mellem de to ligger Polestar 2, der tilsyneladende har arvet god sikkerhed fra sin Volvo-søster.
Det, der trækker Teslaerne op, er den højeste score af alle, i den kategori som Euro NCAP kalder Safety Assist. Den dækker over bilens indbyggede førerhjælpefunktioner, såsom nødbremse-systemer og vejbaneassistent. Her scorer Teslaerne begge 94 point, mens den næstbedste score i kategorien er 88. Den går til Volkswagen ID.4 og Hyundai Ioniq 5.
Fodgængere og cyklister skal passe på
Som fodgænger og cyklist skal man dog være opmærksom, hvis man ser en Hyundai Ioniq 5 i horisonten. Den scorer hele 20 point mindre end den bedste (Lexus UX) i Vulnerable Road Users-kategorien.
To biler skiller sig dog ud, på den dårlige måde – og de er begge franske. Renault Zoe og Dacia Spring scorer simpelthen lavest i samtlige kategorier. Zoe måtte forlade testen med skamfulde 0 stjerner, mens Dacia Spring dog formåede at få en enkelt.
Heller ikke kinesiske Aiways U5 klarer sig synderligt godt. Den ligger konsekvent tredjesidst i alle kategorier.
Herunder en oversigt over alle 28 biler og deres score i de forskellige kategorier. Tabellen er sorteret efter gennemsnit af de fire kategorier.
Model | Testet | Stjerner | Fører | Bagsæde | Gående | Udstyr | Gnsnit |
Tesla Model 3 | 2018 | 5 | 96 | 86 | 74 | 94 | 87,5 |
Polestar 2 | 2021 | 5 | 93 | 89 | 80 | 83 | 86,25 |
Tesla Model X | 2018 | 5 | 98 | 81 | 72 | 94 | 86,25 |
Mercedes EQS | 2021 | 5 | 96 | 91 | 76 | 80 | 85,75 |
Mercedes EQA | 2019 | 5 | 97 | 90 | 81 | 75 | 85,75 |
Volkswagen ID.4 | 2021 | 5 | 93 | 89 | 76 | 85 | 85,75 |
Lexus UX | 2018 | 5 | 96 | 85 | 82 | 77 | 85 |
Mercedes EQB | 2019 | 5 | 95 | 91 | 78 | 74 | 84,5 |
Mercedes EQC | 2018 | 5 | 96 | 90 | 75 | 75 | 84 |
Skoda Enyaq iV | 2021 | 5 | 94 | 89 | 71 | 82 | 84 |
Volkswagen ID.3 | 2020 | 5 | 87 | 89 | 71 | 88 | 83,75 |
BMW iX | 2021 | 5 | 91 | 87 | 73 | 81 | 83 |
Ford Mustang Mach-E | 2021 | 5 | 92 | 86 | 69 | 82 | 82,25 |
Audi Q4 e-tron | 2021 | 5 | 93 | 89 | 66 | 80 | 82 |
Jaguar i-Pace | 2017 | 5 | 91 | 81 | 73 | 81 | 81,5 |
Hyundai Ioniq 5 | 2021 | 5 | 88 | 86 | 63 | 88 | 81,25 |
Audi e-tron | 2018 | 5 | 91 | 85 | 71 | 76 | 80,75 |
Nissan Leaf | 2017 | 5 | 93 | 86 | 71 | 71 | 80,25 |
Mazda MX-30 | 2020 | 5 | 91 | 87 | 68 | 73 | 79,75 |
Porsche Taycan | 2018 | 5 | 85 | 83 | 70 | 73 | 77,75 |
MG ZS | 2018 | 5 | 90 | 85 | 64 | 70 | 77,25 |
DS 3 Crossback | 2018 | 4 | 87 | 86 | 54 | 63 | 72,5 |
Fiat 500 | 2021 | 4 | 76 | 80 | 67 | 67 | 72,5 |
MG Marvel R | 2021 | 4 | 80 | 75 | 55 | 80 | 72,5 |
Honda e | 2020 | 4 | 76 | 82 | 62 | 65 | 71,25 |
Aiways U5 | 2018 | 3 | 73 | 70 | 45 | 55 | 60,75 |
Dacia Spring | 2021 | 1 | 49 | 56 | 39 | 32 | 44 |
Renault Zoe | 2021 | 0 | 43 | 52 | 41 | 14 | 37,5 |
Hvor vigtigt er sikkerheden for dig, når du vælger bil? Giv dit besyv med i kommentarfeltet nedenfor …