ElbilerTophistorie

Hyundai vil lancere tre elbiler inden for et år

Hyundai har flere spændende modeller på bedding – inklusive en elbil med retrodesign og en Model 3-konkurrent med lav luftmodstand.

Sydkoreanske Hyundai har store planer. Inden år 2025 vil firmaet have 11 elektriske biler på menuen – og alene inden for det næste år, skal der lanceres hele tre modeller, fortæller engelske Autocar. I forvejen har koreanerne to elbiler på markedet herhjemme, nemlig modellerne Ioniq og Kona.

Ifølge mediet bliver den første nye model, vi kommer til at se, netop en afløser for Kona. Bilen får navnet Hyundai NE EV og designet vil være inspireret af Hyundai 45-konceptet, der igen har hentet inspiration fra den gamle Hyundai Pony Coupe, der kørte på gaden i 1974 – altså for 45 år siden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De seneste rygter om Hyundai NE EV hævder, at bilen får en rækkevidde på 500 kilometer og [teoretisk] mulighed for at oplade batteriet til 80 procent på bare 12 minutter, takket være 400 kW-hurtigladning. Ifølge TheKoreanCarBlog.com vil Hyundai NE EV blive officielt præsentere ved et event i januar måned 2021 – og bilen triller ud af fabrikkerne senere i 2021.

Hyundai 45
Hyundai 45, som NE EV vil være baseret på.

Den anden nyhed er svært spændende. For et par måneder siden viste koreanerne deres Hyundai Prophecy Concept frem – og det der nu besluttet, at den skal sættes i produktion. Bilen ligner en blanding mellem Model 3 og Porsche 911, med sine lav, slanke taglinje, der skal mindske vindmodstanden.

Konceptudgaven af Prophecy var meget futuristisk med to joysticks i stedet for et rat; mon ikke de er byttet ud i den endelige udgave? Der er endnu ikke nogen dato på hverken lancering eller produktion, men i mellemtiden kan vi nyde disse billeder af banditten:

Den sidste af de tre nye modeller findes der endnu ikke oplysninger om overhovedet. Det eneste vi ved er, at den – ligesom de øvrige – vil være baseret på den nye E-GMP-platform og at tanken med bilen er at vise, hvor fleksibel platformen er. 

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button