Pixel
Transport

Her er Lamborghinis bud på en elektrisk superbil

Lamborghini og MIT har slået pjalterne sammen og bygget en superbil - og den er VILD

Når et af verdens mest luksuriøse bilmærker, Lamborghini, slår sig sammen med verdens førende tekniske universitet er der virkelig dømt innovation med ekstra lækkerhedsfaktor. Og det må man sige, den nye Terzo Millennio som barnet er døbt, lever op til.

Selvhelende carbon

Det lyder skørt, men Terzo Millennio er ikke bare bygget af carbon så den er superlet – den er også i stand til at “hele” sig selv hvis den får skrammer. Hvordan, spørger du så? Vi aner det faktisk ikke – men det er ikke desto mindre det, MIT og Lamborghini hævder, avanceret software kan klare i kombination med materialet bilen er bygget af. Den vil som minimum kunne forhindre en skade i at blive større. Hvis du har betalt de mange millioner denne bil koster, vil du nok sætte pris på, at den selv lige fikser den bule du får når du bakker ind i nabobåsens Punto. (Punto-ejeren kan du jo bare give en ny – hvis du har købt en Terzo Millennio vil prisen på en Punto nok være nogenlunde det, du giver i drikkepenge på Burj Al Khalifa når du tjekker ud.)

4 motorer og supercapacitorer

En bil som Terzo Millennio er måske nok teknisk set en elbil – men den kører naturligvis ikke på almindelige batterier som en pauver Tesla. Den har i stedet supercapacitorer, der ikke bare har meget højere capacitet end almindelige capacitorer, men også lades væsentlig hurtigere. Så kryds ved længere rækkevidde og hurtigere opladning. Bilens motorer sidder placeret ved hvert hjul, hvilket giver øget stabilitet og fleksibilitet i designet.

Nå ja, og så er den naturligvis selvkørende. Hvis du da vil lade den.

Torben Vognsen

Grundlægger af magasinet iNPUT. Har en baggrund som producer og tilrettelægger i tv-branchen og har skrevet forbruger- og gadgetstof i en årrække for Jyllands-Posten, Komputer for Alle, Berlingske Tidende og BT. Er også fast gadgetekspert på TV2's Go' Morgen.