For omkring halvandet år siden skrev vi første gang om en en ny type elcykel-motor, der eliminerer behovet for cykelkæder eller remtræk. Nu er motoren, der kommer fra tyske Schaeffler, endelig gået i produktion, fortæller selskabet i en pressemeddelelse.
Free Drive hedder motoren, der grundlæggende omdanner elcykler til et anderledes hybrid-køretøj. Den har nemlig ikke nogen mekanisk overførsel af drivkraft fra pedalerne. I stedet overføres elektrisk energi via et kabel til en motor, der er integreret i cyklens baghjul. Her omdannes elektriciteten til mekanisk energi, der driver cyklen frem.
Al overskydende energi, der ikke bruges til fremdrift, gemmes i cyklens batteri. Batteriet kan også lades op via en stikkontakt, helt som på konventielle elcykler.
Schaeffler vil i første omgang lancere sin nye elcykel-motor til tunge ladcykler, men i teorien kan løsningen bruges på alle elektriske cykler.
Free Drive motoren kan levere 250 watt, hvilket svarer til grænsen for elektriske cykelmotorer i EU. En ulempe ved systemet er et lille effektivitetstab. Free Drive er omkring 5 procent mindre effektivt end et traditionelt kædedrev.
Det betyder, at rytteren enten vil have brug for et lidt større batteri eller opleve en 5 procent kortere rækkevidde i forhold til samme cykel med et kædedrev.