Fiat Grande Panda, der blev præsenteret i juli måned, gemmer på en unik detalje, jeg ikke har set i andre elbiler. Den har integreret ladekabel, der hives frem fra fronten, når det skal bruges. Kablet er solidt monteret i bilen og trækkes ud som en telefonledning.
Dermed slipper man for at bruge opbevaringsplads på kabler, ligesom der ikke er nogen risiko for, at man glemmer det ved ladestanderen.
Kablet fungerer dog udelukkende til AC-opladning med op til 11 kW. Besøger man en lynlader, findes der et adskilt ladestik på siden af bilen, der kan modtage op til 100 kW.
Fiat Grande Panda er en lille familievenlig crossover, der deler platform med Citroën ë-C3. Ligesom denne skal den være billig. Planen er, at den skal sælges med en startpris på 25.000 euro, svarende til mindre end 200.000 kroner. Altså en konkurrent til eksempelvis Renault 5 E-Tech og Volkswagen ID.2. Den kommer på vejene i løbet af efteråret i udvalgte lande.
Den bliver udrustet med et 44 kWh batteri og en 83 kW elektrisk motor (omkring 120 heste), der giver bilen en rækkevidde på omkring 310 WLTP-kilometer.
På trods af at Grande Panda er bare 3,99 meter lang og 1,76 meter bred, har bilen fem sæder. Hertil kan den have 361 liter i bagagerummet, ligesom der er plads til yderligere 13 liter pik-pak foran forsædepassageren.