Mercedes-Benz har netop frigivet nye informationer om et kommende elektrisk bilkoncept kaldet Mercedes-Benz Vision EQXX. Målet for bilen er en reel rækkevidde på mere end 1.000 kilometer på en opladning – og det skal opnås ved ekstrem effektivitet.
Tyskerne siger, at målet er at opnå et forbrug på 10 kWh/100 km ved ‘almindelig’ motorvejshastighed, altså mere end 10 kilometer per kilowatt-time. For at opnå dette har Mercedes-Benz blandt andet hentet specialister fra sit Formel 1-hold.
De specialister bliver der brug for, for Mercedes fortæller yderligere, at rækkevidden skal opnås ved hjælp af et batteri i “normal” størrelse – og altså ikke et gigantbatteri med fremtidsteknologi. Teaserbilledet, der kom igår og kan ses øverst, antyder, at der er stor fokus på aerodynamikken.
Et hurtigt regnestykke tyder på at Vison EQXX vil få et batteri på omkring 100 kilowatt-timer. Flagskibet Mercedes-Benz EQS har til sammenligning et batteri på 107,8 kWh netto og en opgivet rækkevidde på 770 kilometer (WLTP).
Teslas nye Model S Long Range kan klare 650 kilometer, mens Lucid Air hævdes at kunne nå op over 800 kilometer.
I den mere kuriøse ende har solcellebilen Lightyear One for nyligt opnået over 700 kilometer på sit 60 kWh store batteri i en rækkeviddetest.
Mercedes-Benz planlægger at verdenspremieren på Vision EQXX bliver i 2022. Så kan vi glæde os over, at nogle af erfaringerne fra udviklingen drypper ned i modeller, man rent faktisk kan købe.