Teknologi

Porsche, VW og Mazda: Forbrændingsmotoren vil overleve længere end mange tror

Biologisk og syntetisk benzin vil give forbrændingsmotoren længere levetid, end mange mennesker forventer, siger tre af de store bilproducenter.

Selv om både Porsche og – i særdeleshed – Volkswagen har bekendt sig til elektriske biler, så har de langt fra opgivet forbrændingsmotoren. De peger på potentialet i syntetisk og biobenzin, såsom ethanol og mikroalger som et eksempel på, at der kan gå mange år før vi er færdige med den velkendte, gamle motor.

Volkswagens tekniske chef, Matthias Rabe siger til engelske Autocar, at forbrændingsmotorer vil ”have en længere fremtid end nogle mennesker forudsiger”. Rabe citerede den aktuelle begrænsning af elektrisk transport inden for luftfart som grunden til at forfølge ”et bredt felt” med brændstof, herunder komprimeret naturgas og ethanol, i mindst et årti.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Vi tager vores CO2-mål meget alvorligt og vi ønsker art være en rollemodel for CO2, men det betyder ikke, at vi vil udelukke forbrændingsmotoren, sagde Rabe til Autocar.

Bakkes op af Porsche

Han bakkes op af Porsche-topchefen, Oliver Blume, der under en pressekonference i marts sagde, at Porsche fortsat vil lave benzinmotorer til 911’eren, men løbende vil forbedre dem. Han tilføjede, at syntetisk benzin er en af de muligheder som Porsche ser den bedste fremtid i.

– Vi kører allerede test med historiske biler som 993 med meget gode resultater. Omkostningerne er for høje i øjeblikket, og vi har ikke evnen til at producere brændstoffer på en bæredygtig måde, så med hjælp fra partnere søger vi at producere det med vind eller sol, sagde Blume blandt andet.

Blume fortalte videre, at hans indtryk er, at elbilen Porsche Taycan primært appellerer til nye og yngre Porsche-kunder, mens de traditionelle Porsche-kunder er mindre interesseret i bæredygtighed og innovation.

Benzin af alger

Hos japanske Mazda, der sender sin første rene elbil MX-30 på gaden inden for de næste måneder, satses der på biologiske alternativer til benzinen i form af mikroalger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men ligesom hos Porsche er det stadig for dyrt at producere. I bestræbelserne på at skabe billigt brændstof af alger samarbejder Mazda med Hiroshima University og Tokyo Institute of Technology.

”I forventning om, at forbrændingsmotoren, kombineret med en form for elektrificering, stadig vil udgøre cirka 95 procent af de køretøjer vi producerer i 2030, og at flydende brændstof vil forblive dominerende i bilindustrien indtil mindst 2040, anser Mazda et vedvarende flydende brændstof som væsentlig for en drastisk CO2-reduktion,” siger Mazda i en officiel udtalelse, som Yahoo News citerer. 

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close