ElbilerTophistorie

Nu bliver Volvo selvkørende – på abonnement

Volvo Cars lancerer et nyt selvkørende system kaldet Ride Pilot. Dog kun på testede og godkendte veje. Det skal tilbydes som et abonnement.

Volvo Cars har i flere år tilbudt Pilot Assist-systemet, der hjælper bilens fører med gas, bremser og styretøj på visse veje – men kræver at føreren har hænderne på rattet. Nu går svensk-kineserne skridtet videre med Ride Pilot-systemet, der er en uovervåget, autonom kørefunktion. Systemet skal først tilbydes i Volvos kommende fuldelektriske SUV, der vil blive præsenteret senere i år.

Al den nødvendige hardware vil være ombord i bilen, der skal afløse XC90, når den købes. Men vil man som bilejer aktivere Ride Pilot, skal man betale for det. Volvo planlægger nemlig, at det selvkørende system skal være tilgængelig på abonnement. En tanke, som også Volkswagen leger med.

Artiklen fortsætter efter annoncen

“Når bilen er selvkørende, tager Volvo Cars ansvaret for kørslen og giver føreren komfort og ro sindet. Ved at bruge Ride Pilot vil føreren kunne få frigjort tid under kørslen til sekundære aktiviteter såsom læsning, skrivning, arbejde eller brug af sociale medier,” skriver bilproducenten.

Systemet testes i Sverige

Selv om den nødvendige hardware er ombord, når man modtager bilen, kan den ikke bruges med det samme. Slet ikke herhjemme. Ride Pilot vil nemlig først blive aktiveret, når den har været igennem Volvo Cars’ “strenge verificerings- og testprotokol”. Dette indbefatter validering af teknologien som sikker til brug på motorveje under en række forskellige forhold.

Som en del af verificeringsprocessen tester Volvo Cars allerede nu de selvkørende funktioner på veje i Sverige og indsamler data i hele Europa og USA. Midt på året har bilproducenten til hensigt at begynde prøvekørsler på veje i Californien, hvor klima, trafikforhold og lovgivningsmæssige rammer giver et gunstigt miljø for indførelsen af autonom kørsel.

I det øjeblik Ride Pilot er verificeret som sikker og alle nødvendige godkendelser er indhentet, er det virksomhedens ambition først at indføre systemet i Californien, før det udrulles gradvist på andre markeder og regioner rundt om i verden.

To dusin sensorer

Selvkøre-softwaren er udviklet af virksomheden Zenseact sammen med Volvo Cars’ eget udviklingsteam samt udviklere fra Luminar, en af virksomhedens teknologipartnere. Sensor-setuppet består af mere end to dusin sensorer, herunder Luminars Iris LiDAR-sensor, som arbejder hånd i hånd med den udviklede software.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Luminar’s LiDAR-sensor supplerer fem radarer, otte kameraer og seksten ultralydssensorer til systemet. Dette standard sensor-setup giver, ifølge Volvo, “fremragende udsyn og perceptionspålidelighed”:

Ride Pilot
Ved hjælp af knap 30 forskellige kameraer og sensorer vil Ride Pilot kunne holde styr på omgivelserne og for eksempel kunne undgå forhindringer på vejen.

 “Sammen med kontinuerlige, over-the-air software-udrulninger vil systemet sikre fuld redundans og gøre det muligt for Volvo-biler at opnå sikker autonom kørsel med Ride Pilot”.

Hvornår vi så kommer til at se systemet i brug herhjemme, er en helt anden snak. Man skal nok væbne sig med tålmodighed. Godt nok fik Mercedes-Benz for nyligt fik godkendt EQS til autonom kørsel på tyske motorveje. Men det er med så store benspænd og begrænsninger, at man skal være heldig for at få det aktiveret.

Ligesom Volvos Ride Pilot er Mercedes selvkørende teknologi baseret på LiDAR-teknologi. En teknologi som konkurrenten Tesla i første omgang forsøgte at undgå til fordel for en kombination af kameraer og avancerede computerberegninger. Sidste år gik der dog rygter om, at Tesla testede LiDAR-teknologien fra netop Luminar.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button