×
ElbilerTophistorie

Saltbatterier i elbiler inden årets udgang

Natrium-ion-batterier er billige, hurtige at oplade og har ingen problemer med temperaturændringer. Til gengæld er energitætheden lav.

Den kinesiske batterigigant CATL præsenterede forleden et ekstremt energitæt batteri med et stort potentiale. Men det er ikke den eneste nyhed fra CATL i denne uge. Batteriproducenten har nemlig også afsløret, at de vil sætte såkaldte saltbatterier i elbiler inden årets udgang.

Saltbatterierne, eller natrium-ion-batterierne, som de hedder, kommer i første omgang i kinesiske elbiler. Den kinesiske bilproducent Cherry vil have CATLs natriumion-batterier ombord i sine iCar-modeller senere i år. Og BYD vil bruge en egen kombination af natrium-ion og litium-ion i batteriet i deres Seagull-model.

Som navnet antyder, er saltbatterier baseret på natrium i stedet for litium. Som udgangspunkt kræver de ikke sjældne metaller som kobolt eller nikkel. Det gør dem billigere at producere, samtidig med at natrium findes i rigelige mængder på – blandt andet i havvand.

Byd Seagull
BYD Seagull får angiveligt natrium-ion-batteri.

For elbilsejere i Skandinavien og andre køligere regioner er natrium-ion-batterierne også interessante, idet de ikke lader sig påvirke så kraftigt af temperaturændringer. En af litium-batteriernes store ulemper. Natrium-ion-batterierne har også en høj ladeeffekt, så de fyldes hurtigere ved ladestanderen.

Bedst til små elbiler

Det store minus er dog energitætheden. Den er på nuværende tidspunkt på bare 160 Wh/kg, hvilket er væsentlig lavere end litium-ion-batterier. De ligger typisk på 250-270 Wh/kg. CATL mener dog, at de kan få energitætheden op på 200 Wh/kg i næste generation af deres saltbatterier.

I første omgang forventes natrium-ion-batterierne at komme i billigere elbiler med kortere rækkevidde. CATL-forskere har udtalt, at de egner sig bedst til elbiler med en rækkevidde på op til 400 kilometer. Til gengæld skal batteriet kunne genoplades fra 10-80 procent på under 15 minutter.

Læs mere: LFP-batterier skal sikre billigere Ford-elbiler.

Saltbatterier er i øvrigt ikke nogen ny opfindelse. Tværtimod har der været forsket i dem siden 1970’erne. De blev dog overhalet af litium-ion-batterierne, der var langt mere energieffektive. Men nu har stigende priser på de mineraler, der er nødvendige i litium-ion-batterier, genfødt interessen for saltbatterierne.

Natrium-ion-batterierne minder i egenskaber om LFP-batterierne, som Tesla benytter i deres billigste modeller. Og som Ford i højere grad vil bruge fremover.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.