Siden præsentationen af Cupra el-Born konceptet, under Geneva Motor Show i marts sidste år, har vi ventet i spænding på den endelige udgave af den frække hatchback. Her er den så; frisk fra fabrikken – den første fuldt ud elektriske bil fra det Seat-ejede Cupra-brand.
Designet er blevet raffineret endnu mere siden konceptudgaven. Det aggressive udtryk er heldigvis bibeholdt, men fronten er blevet lidt mere traditionel – de kække kanter fra prototypen er væk.
Seat har også delt informationer om bilens bestykning – og ikke alene er den bygget på den samme MEB-platform som ID.3 fra moderfirmaet Volkswagen Group, den minder også i nærmest mistænkelig grad om ID.3-topvarianten, når man sammenligner udstyr og rå tal. Så meget, så det nærmest lyder som en ID.3 i frækkere indpakning.
“Cupra el-Born har moderne teknologier, såsom en head-up-skærm med augmented reality. Det vil være i stand til at køre op til 500 km på en enkelt opladning, takket være det højeffektive 77 kWh batteri (brutto: 82 kWh). Takket være dens hurtige opladningsevne tager det bare 30 minutter at oplade batteriet til mindst 260 kilometers kørsel,” skriver Seat.
Cupra el-Born skal da også samles på VW-fabrikken i Zwickau, hvor også ID.3’eren bygges i øjeblikket. El-Born går efter planen i produktion til næste år.
Der er desværre endnu ingen informationer om prisen, men et forsigtigt gæt kunne være en snas billigere end den VW ID.3 Pro S-topmodel, den har så mange ligheder med. Den koster i øvrigt 335.000 kroner.
Ud over el-Born har Cupra også fremvist en prototype på elbilen Tavascan, der er en noget større SUV-model (og som har visse ligheder med Batmobilen).