fbpx

 

 

 

 

ElbilerTophistorie

Tidligere Tesla-ansat vil revolutionere lithium-batteriet

Arbejder sammen med BMW og Daimler og lover forbedringer på op til 50 procent på batterikapaciteten på lithium-ion-batterier.

Skal man tage Gene Berdichevsky for pålydende, står vi på tærsklen til en batterirevolution i samme omfang, som da de første lithium og kobolt batterier kom på markedet i starten af 1990’erne. Ved at nano-manipulere silicium, har hans firma, Sila Nanotechnologies, øget kapaciteten i lithium-ion-batterier med op til 50 procent. Nok til at gøre elektriske passagerfly til virkelighed, mener han.

Gene Berdichevsky var den syvende ansatte hos Tesla, men i 2011 forlod han den amerikanske elbilproducent for at starte sit eget selskab, Sila Nanotechnologies. Selskabet laver ikke komplette batterier, men fokuserer i stedet på en enkelt komponent og tilbyder den teknologi til andre producenter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I starten af september kom det første forbrugerprodukt med den nye teknologi, et fitness-armbånd fra selskabet Whoop, men Sila arbejder både med BMW, Daimler og andre virksomheder. Det første større produkt – ikke nødvendigvis en bil – vil så dagens lys inden for det næste halve år, lover Berdichevsky i et interview med magasinet Wired.

Virksomheden sigter mod at gøre lithium-ion op til 50 procent bedre ved at udskifte anoden, der er en af de fire centrale komponenter i batterier (de øvrige er katoden, en separator og en elektrolyt). Anoden er normalt lavet af grafit, men Sila har skabt en, der primært består af nano-manipuleret silicium, der p.t. kan rumme omkring 24 gange så meget lithium uden hævelse og nedbrydning, så et batteri af samme størrelse kan holde meget mere strøm

“Denne 50 procent forbedring, vi leverer, vil absolut muliggøre både elektriske lastbiler og elektrisk flyvning,” siger Berdichevsky til Wired. Han uddyber dog, at elektrisk flyvning sandsynligvis kun vil være levedygtig til korte regionale ture.

Sila Nanotechnologies har for nyligt modtaget investeringer for 600 milioner dollars. Penge der skal bruges til at opføre en fabrik, der skal kunne levere levere anode-materialet til battericeller i en million biler eller en milliard forbrugerelektronik-enheder.

Ulempen ved den nye teknologi er, at den benytter både silicium og kobolt; specielt sidstnævnte er et problem, da det primært udvindes i Afrika under horrible forhold.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button