Så meget stiger elbilerne i pris efter nytår

Efter nytår bliver to af danskernes favoritbiler væsentlig dyrere, hvis politikerne ikke når at ændre de planlagte afgiftsstigninger.

De danske politikere forhandler i disse måneder ivrigt, om hvordan afgiftssystemet på biler – og i særdeleshed elbiler – skal se ud efter nytår. Som udgangspunkt er det planen, at prisen på elbiler gradvist skal stige betydeligt frem mod 2030 som led i den trinvise indførelse af registreringsafgift på elektriske biler – og allerede til nytår kommer der et stort hop.

Men skatteminister Rasmus Stoklund sagde allerede i januar, at stigningen til nytår vil være for høj.

ARTIKLEN FORTSÆTTER EFTER ANNONCEN

 

– Jeg er enig i kritikken af, at skrænten er for stejl, når det gælder de højere afgifter for elbiler i 2026. Regeringen er opsat på fortsat at gøre det attraktivt at købe en elbil, sagde skatteminister Rasmus Stoklund dengang.

Men forhandlingerne trækker ud. Og nu har FDM lavet en beregning på, hvad det vil betyde, hvis politikerne ikke bliver enige og de oprindelige planer føres ud i livet.

Model Y stiger med 27.000 kroner

Det betyder blandt andet, at grænsen for, hvornår der skal betales afgift på elbiler, sænkes. I år slipper alle elbiler under 419.000 kroner for at betale afgift. Efter nytår sættes den grænse ned til 362.750 kroner.

Det betyder helt konkret, at populære modeller som Tesla Model Y Long Range og Volkswagen ID.4 Style+ vil være henholdsvis 27.000 og 12.500 kroner dyrere efter nytår, fortæller FDM. De har også lavet en liste, der giver et overblik over afgiftsstigningerne.

ARTIKLEN FORTSÆTTER EFTER ANNONCEN

 

Pris op tilAfgiftsstigning i 2026
362.750 kr.0 kr.
400.000 kr.26.845 kr.
450.000 kr.44.325 kr.
500.000 kr.50.325 kr.
600.000 kr.62.325 kr.
750.000 kr.80.325 kr.
1.000.000 kr.110.325 kr.
Kilde: FDM

Hvis politikerne ikke når at lande en aftale inden årsskiftet, kan prisstigningerne blive en realitet – og det kan få mærkbare konsekvenser for både salget af elbiler og den grønne omstilling. Branchen advarer om, at et brat afgiftsløft risikerer at bremse den ellers hastige udbredelse af elbiler i Danmark, mens forbrugere kan blive fristet til at fremrykke deres køb for at undgå ekstraregningen.

Med blot få måneder til nytår bliver de igangværende forhandlinger derfor afgørende for, om vi ser et fortsat stærkt elbilsalg – eller et år med afventende købere og færre nye grønne biler på vejene.

Læs mere om sagen:

ARTIKLEN FORTSÆTTER EFTER ANNONCEN

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.