×
Foto og videoTophistorie

Anmeldelse: DJI Mavic 3

Har du penge, kan du få. DJI Mavic 3 er en helt igennem fremragende drone, men den koster også en pæn klat af opsparingen.

Vildt kamerahus

Selv om der er sket generelle forbedringer over hele linjen, så skyldes den høje pris primært én ting; kameraet. Eller kameraerne, for der nemlig to. Det nye kameramodul huser både et hovedkamera med 24mm linse og et kamera med en 28x hybrid zoom telelinse, der er placeret over det. Det er ret imponerede, hvad DJI har få et mast ind i kameramodulet, da begge kameraer har egne sensorer!

Hovedkameraet er af micro four thirds-typen, 4/3-inch, der benyttes i rigtig mange peg-og-skyd-fotokameraer. Sensoren har en opløsning på 20 megapixel og kan skyde video i op til 5,1K med 50 fps og 4K med 120 fps.

Derudover har Mavic 3 et sekundært zoom-kamera, kaldet ‘explore’ med 1/2-tomme sensor og 162mm f/4.4 linse. Men, ærligt, det imponerer altså ikke, for det er begrænset i både funktionalitet og kvalitet. Aktiveres “explore”-kameraet skydes der kun JPEG. Der er ingen mulighed for RAW, 4K eller D-Log og alle yderligere foto- og video-programmer er inaktive. Det virker lidt som en spildt mulighed.

Til gengæld giver hovedkameraet fuld valuta for pengene. Den fysisk større sensor giver bedre støjhåndtering, rigere detaljer, større dynamisk område og bedre kontrol over dybdeskarpheden. Med andre ord – bedre kvalitet over hele linjen. Selv ved højeste ISO (6400) er der god styr på støj i billedet. Jeg har ganske enkelt aldrig set noget lignende fra en drone.

Klippet herunder har jeg optaget en gråkold novemberdag i Rødby, med udsigt over den kommende Femern-forbindelse og Rødbyhavn. Den er optaget på fuld automatik i 4K med 30 billeder i sekundet. Husk at klikke på tandhjulet og vælge 4k, hvis du har en skærm, der understøtter det. Mængden af detaljer og dybde i billederne er utrolig.

Mavic 3 er udrustet med en Hasselblad farveprofil, nemlig Hasselblad Natural Color Solution. Som det ses på videoen er resultatet ret imponerende. Men vil man hellere selv farvekorrigere i postproduktionen, kan man vælge at bruge D-Log farveprofil i stedet. Denne “flade” farveprofil leverer 10-bit 4:2:2 med bitrater på op til 200 Mbps i H.264 eller H.265.

En ting, jeg elsker ved Mavic 3 i forhold til de billigere DJI-droner er, at kamerahovedet “låses” i fast position, når dronen slukkes. På min Air 2 dingler gimbal’en faretruende rundt, indtil jeg får klemt et plastiklåg hen over den.

iNPUT mener …

DJI Mavic 3 er en hamrende lækker drone og det er svært at finde noget at være utilfreds med; bortset fra at det sekundære telekamera simpelthen er utilstrækkeligt. Men det kompenserer hovedkameraet fint for med sin overlegne kvalitet, der sætter alle tidligere droner, jeg har prøvet, i skammekrogen.

Derfor er det også nemt at anbefale Mavic 3. Hvis du har pengene –· og ved, hvad du vil bruge den til. For når nu roserne er delt ud, så er det altså også værd at bemærke, at Mavic 3 er en rasende dyr drone og at der findes fine alternativer, hvis du kan gå en smule på kompromis med billedkvaliteten. I min optik er DJI Air 2S stadig den perfekte drone for alle os, der både bruger den til sjov og til lidt arbejde.

DJI Mavic 3

16.499 kr.

DJI Mavic 3 er fremragende, men dronen er for dyr, hvis du ikke arbejder professionelt med dronebilleder.