TeknologiTophistorie

Dømt ude af Tesla: Volvo satser på Lidar-teknologi

I modsætning til Tesla vil Volvo satse på Lidar-teknologien, der udelukkende vil kunne bruges på motorveje, til sin autopilot.

Elon Musk har dømt Lidar-teknologien ude, men det bekymrer ikke Volvo, der nu melder ud, at de satser helt og holdent på teknologien i deres fremtidige modeller. Den næste version af Volvo XC90, der kommer i 2022, bliver en af første modeller med Lidar via en integreret sensor i bilens tag.

– Snart vil din Volvo være i stand til at køre selv på motorveje, når bilen bestemmer, at det er sikkert at gøre det, siger Henrik Green, teknologichef i Volvo Cars, i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nøgleordet her er motorveje. For i modsætning til Teslas autopilot vil Lidar-teknologien udelukkende fungere på udvalgte motorvejsstrækninger, der er blevet godkendt på forhånd. Det vil til gengæld også betyde, at Volvo vil påtage sig et juridisk ansvar, hvis noget går galt.

– Dette er ikke et helt selvkørende system, der kan føre dig fra dør til dør, uanset trafikforhold eller vejr. Vi definerer, i hvilket omfang systemet kan være sikkert at bruge med kirurgisk nøjagtighed, siger udviklingschef Henrik Green i et interview med Automotive News.

Volvo
Illustration af Lidar-teknologiens “syn” (foto: Volvo).

Foruden Highway Pilot-funktionen, arbejder Volvo Cars og Luminar også på LiDARs rolle i forbedring af fremtidige avancerede chaufførassistentsystemer (ADAS) med potentialet til at udstyre alle fremtidige SPA 2 baserede biler med en LiDAR-sensor som standard. SPA 2 er den opdaterede version af mærkets store platform, med modulopbygget arkitektur.

– På et tidspunkt tager din Volvo ansvar for kørslen, og du kan slappe af, tage øjnene væk fra vejen og dine hænder fra rattet. Med tiden vil opdateringer via luften udvide de områder, hvor bilen kan køre selv. For os er en sikker introduktion af selvkørsel lig med en gradvis introduktion, siger Henrik Green.

Lidar-teknologien er sammenlignelig med radarteknologi, men er baseret på lys i stedet for lyd. Lidar-sensorer udsender millioner af pulser med laserlys til nøjagtigt at fastslå hvor objekter er, ved at scanne miljøet i 3D og skaber et midlertidigt kort i realtime.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close