EU-Kommissionen vil give de europæiske bilproducenter en hjælpende hånd og undgå, at de straffes for ikke at nå de skærpede CO2-mål i 2025. Det bekræfter EU’s industrikommissær Stéphane Séjourné, som samtidig lover bredere tiltag for at styrke konkurrenceevnen i Europas industri.
“Vores fokus er at sikre industriens konkurrencedygtighed, og vi arbejder på hurtige løsninger, der kan hjælpe bilproducenterne uden lange politiske processer,” siger Séjourné til Frankfurter Allgemeine Zeitung. Kommissionen forventes allerede i næste uge at fremlægge konkrete forslag, der kan forhindre bøder til bilproducenterne, hvis de ikke lever op til de strammere emissionskrav.
Tiltagene stopper dog ikke her. EU-Kommissionen vil også lette de administrative byrder for virksomheder og reducere energiomkostningerne. Målet er at skære 37,5 milliarder euro af de anslåede 150 milliarder euro, som virksomhederne skal bruge på at leve op til EU-regler.
“Vi har ikke opgivet Green Deal, men vi tilpasser reglerne til virkeligheden,” understreger Séjourné og tilføjer, at en større revision af CO2-målene for bilindustrien, der oprindeligt var planlagt til 2026, vil blive fremskyndet til næste år.
Kommissionens nye industristrategi indebærer også en stærkere støtte til europæisk produktion, blandt andet gennem øgede subsidier og krav om en større andel europæisk fremstillede materialer i strategiske sektorer. Det gælder især stål- og bilindustrien, hvor Séjourné fremhæver nødvendigheden af at bevare produktionen i Europa af både økonomiske og forsvarsmæssige årsager.
Forslagene markerer en ny tilgang fra EU, hvor vækst og konkurrenceevne kommer i fokus – uden dog at droppe ambitionerne om grøn omstilling.
Euro–normerne (f.eks. Euro 6, Euro 7) dækker alene udledning af skadelige stoffer som NOx (kvælstofilter), partikler og kulilte, mens CO2-kravene reguleres separat. For personbiler er de nuværende CO2-mål:
- 2025: Reduktion på 15 procent i forhold til 2021-niveauet.
- 2030: Reduktion på 55 procent for personbiler og 50 procent for varevogne.
- 2035: 100 procent reduktion, hvilket betyder et forbud mod salg af nye fossildrevne biler.