Transport

Ford-chef: Der går længere end vi tror, før der kommer selvkørende biler

Flere prominente personer fra bilbranchen siger, at marketingsafdelingerne – og mediernes overskrifter – har overhalet udviklingen af selvkørende biler.

Ford-chefen Jim Hackett blev tirsdag den seneste i en række ledere blandt bilproducenter og ingeniører, der helt offentligt siger, at selvkørende biler ikke kommer så tidligt som vi forventer. Industrien har ”overvurderet ankomsten at autonome køretøjer,” fortalte Hacket til Detroit Economic Club. Ford har ellers selv for ganske nyligt iværksat byggeriet af en fabrik, der om bare to år skal kunne levere selvkørende – og elektriske – biler.

Den plan afviger Jim Hackett og Ford ikke fra, sagde han, men indrømmede, at bilernes funktionalitet vil være stærkt begrænset, da udviklingen er så kompleks.

Hackett er den seneste i en række prominente personer, der hugger bremsen i, i forhold til selvkørende biler. For bare tre år siden var der ellers positive toner over hele linjen; Uber viste en autonom tjeneste i Pittsburg, Google udskilte sit autonome bilprogram i det selvstændige firma Waymo og Nissan lovede skråsikkert, at de ville levere førerløse biler allerede i 2020.

Nu er tonen en anden og der snakkes om, at bilindustriens marketing – og mediernes overskrifter – har overhalet udviklingen.

I november sagde Waymo-chefen John Krafcik til CNET, at ”autonome biler altid vil have begrænsninger” og antydede at selvkørende biler, der kan køre overalt, sandsynligvis aldrig bliver til noget. Selv om Waymo konstant forbedrer sin selvkørende taxaer, er der stadig mindst én chauffør ombord alene af sikkerhedshensyn.

Efter et uheld i Pittsburg, der kostede en kvinde livet, har Uber også mindst to operatører ombord på sine selvkørende biler. I et interview med Reuters i sidste uge sagde Raquel Urtasun, der leder udviklingen af autonom teknologi hos Uber, at spørgsmålet om hvornår selvkørende biler bliver en realitet er ”the billion-dollar question”.

Branchen er enige om, at selvkørende biler primært vil dukke op på korte, kontrollerede stræk – eksempelvis som shuttle-busser i lufthavne – og selvkørende biler på motor- og landeveje ligger langt, langt ude i fremtiden.

Tags

Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services