Plug-in hybridbiler har i flere år været markedsført som en fusion af to verdener – elbilens lave udledning kombineret med benzinbilens lange rækkevidde. Men en ny rapport fra den europæiske miljøorganisation Transport & Environment viser, at virkeligheden ser markant anderledes ud. I praksis udleder bilerne nemlig næsten lige så meget CO2 som traditionelle benzin- og dieselbiler.
Ifølge analysen, der bygger på data fra brændstofforbrugsmålere i 800.000 biler indregistreret i Europa mellem 2021 og 2023, udleder plug-in hybrider i gennemsnit kun 19 procent mindre CO2 end fossilbiler. Det står i skærende kontrast til laboratorietests, hvor bilerne blev vurderet til at forurene 75 procent mindre.
Store forskelle mellem laboratoriet og virkeligheden
Rapporten viser, at de reelle udledninger fra PHEV’er (plug-in hybrid electric vehicles) i 2023 var 4,9 gange højere end de officielle tal. I 2021 var tallet 3,5 gange højere, hvilket betyder, at forskellen er vokset markant over blot to år.
“De reelle udledninger stiger, mens de officielle tal falder,” siger Sofía Navas Gohlke, forsker hos Transport & Environment. “Det er et problem, som bliver værre, og som viser, at plug-in hybrider i praksis forurener næsten lige så meget som benzinbiler.”
Den primære årsag til forskellen findes i den såkaldte “utility factor” – altså hvor stor en del af kørslen, der sker på el alene. Ifølge producenternes egne beregninger skulle 84 procent af kørslen ske elektrisk, men i virkeligheden er det kun 27 procent. Resten af tiden kører bilerne på benzin eller diesel.
Også forurening under elektrisk kørsel
Selv når bilerne kører i elektrisk tilstand, viser data, at udledningen er langt højere end forventet. Ifølge rapporten skyldes det, at mange plug-in hybrider har for svage elmotorer til at klare turen alene. Motoren starter derfor ofte, selv ved korte accelerationer eller højere hastigheder, hvilket betyder, at bilen i gennemsnit forbrænder fossilt brændstof under en tredjedel af den kørsel, der burde være elektrisk.
Patrick Plötz fra det tyske Fraunhofer Institut, der ikke har deltaget i undersøgelsen, kalder rapporten “en meget nyttig dokumentation” og understreger, at forskellen mellem laboratorietal og virkelige udledninger for plug-in hybrider er langt større end for almindelige benzin- og dieselbiler.
Bilindustrien under pres
Rapporten sætter yderligere pres på EU’s planlagte forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2035. Flere store bilproducenter og lande som Tyskland har allerede presset på for at få lov til at beholde plug-in hybrider som en del af fremtidens bilflåde.
Den tyske forbundskansler Friedrich Merz sagde efter et møde med landets bilindustri i sidste uge, at “der ikke må komme et drastisk stop i 2035” og lovede at arbejde for større fleksibilitet i reglerne. Blandt de foreslåede undtagelser nævnes netop plug-in hybrider.
Men rapporten peger på, at bilindustrien har haft stor økonomisk fordel af de urealistiske udledningstal. Ifølge beregningerne har fire af de største bilproducentgrupper undgået bøder på over fem milliarder euro mellem 2021 og 2023, fordi de kunstigt har kunnet fremvise lavere gennemsnitlige CO2-udledninger.
Forbrugerne betaler prisen
Det er dog ikke kun klimaet, der lider. Rapporten viser også, at ejerne af plug-in hybrider betaler en højere pris end forventet. På grund af det reelle brændstofforbrug ender bilejerne i gennemsnit med at bruge omkring 500 euro – knap 3.700 kroner – mere om året end beregnet ud fra laboratorietestene.
EU-Kommissionen har allerede erkendt problemet og justeret beregningsmodellerne for utility factor to gange for at afspejle virkeligheden bedre. Men ifølge Transport & Environment vil de nye modeller kun delvist lukke hullet.
Debatten kommer på et kritisk tidspunkt, hvor EU-landene forsøger at balancere mellem grønne ambitioner og pres fra industrien. Flere eksperter advarer nu mod at satse på plug-in hybrider som en løsning i overgangen til elbiler.
Som rapporten konkluderer, risikerer PHEV’er at fungere som en “grøn undskyldning” for at fortsætte med fossile brændstoffer i yderligere et årti. I Danmark lader det dog ikke til at være det store problem længere, da danskerne for længst i stor stil har droppet hybriderne til fordel for rene elbiler – salget udgør nu kun omkring 3 procent af det samlede salg i Danmark.