Pixel
Transport

Polestar 1: Hybrid gør Volvo sexet

De tider, hvor Volvo var en kedelig kampvogn til familiekørsel, er endegyldigt ovre med præsentationen af denne frækkert. Polestar 1 er en hybrid med tre elmotorer, en firecylindret benzinmotor og et design, der i hvert fald ikke tiltrækker Berlingo-segmentet.

Tværtimod lader det til, at Volvo håber på at stjæle et par kunder fra Tesla.

Polestar – der egentlig var en tuning-afdeling hos Volvo – er brudt ud som eget brand og planen er, at de skal levere elektriske biler. Og hybrider. Der er annonceret tre modeller indtil videre; Polestar 1 går i produktion i midten af 2019 og Polestar 2, der bliver mindre og skal konkurrere direkte mod Teslas Model 3, kommer i produktion i slutningen af 2019.

Polestar 1 er baseret på Volvos Scalable Platform Architecture (SPA) og leverer hele 600 heste og et moment på 1.000 Nm. Den har desuden en elektrisk rækkevidde på 150 kilometer – det længste nogen hybrid kan præstere.

Kan ikke ejes … kun lejes

Polestar bevæger sig også væk fra den traditionelle ejerskabsmodel. Polestar 1 kan købes online og kan udelukkende lejes på en to- eller tre-årig kontrakt. Der er ingen udbetaling og prisen – som endnu er ukendt – er alt inklusive, så man hverken skal bekymre sig om afskrivning, forsikring eller vedligeholdelse. Til gengæld bliver det nok ikke billigt.

Der er mulighed for at forudbestille Polestar 1 allerede nu – og der bliver med garanti rift om dem; der fremstilles kun 500 eksemplarer om året.

Peter Engels Ryming

Var med til at starte Danmarks første gadgetmagasin Gear i 2003 og var chefredaktør for magasinet indtil starten af 2009. Samtidig leverede han i en årrække test af forbrugerelektronik til Ekstra Bladet. Har også været redaktør på den danske udgave af T3.
Close