Transport

Polestar 1: Hybrid gør Volvo sexet

De tider, hvor Volvo var en kedelig kampvogn til familiekørsel, er endegyldigt ovre med præsentationen af denne frækkert. Polestar 1 er en hybrid med tre elmotorer, en firecylindret benzinmotor og et design, der i hvert fald ikke tiltrækker Berlingo-segmentet.

Tværtimod lader det til, at Volvo håber på at stjæle et par kunder fra Tesla.

Polestar – der egentlig var en tuning-afdeling hos Volvo – er brudt ud som eget brand og planen er, at de skal levere elektriske biler. Og hybrider. Der er annonceret tre modeller indtil videre; Polestar 1 går i produktion i midten af 2019 og Polestar 2, der bliver mindre og skal konkurrere direkte mod Teslas Model 3, kommer i produktion i slutningen af 2019.

Polestar 1 er baseret på Volvos Scalable Platform Architecture (SPA) og leverer hele 600 heste og et moment på 1.000 Nm. Den har desuden en elektrisk rækkevidde på 150 kilometer – det længste nogen hybrid kan præstere.

Kan ikke ejes … kun lejes

Polestar bevæger sig også væk fra den traditionelle ejerskabsmodel. Polestar 1 kan købes online og kan udelukkende lejes på en to- eller tre-årig kontrakt. Der er ingen udbetaling og prisen – som endnu er ukendt – er alt inklusive, så man hverken skal bekymre sig om afskrivning, forsikring eller vedligeholdelse. Til gengæld bliver det nok ikke billigt.

Der er mulighed for at forudbestille Polestar 1 allerede nu – og der bliver med garanti rift om dem; der fremstilles kun 500 eksemplarer om året.

Peter Engels Ryming

Var med til at starte Danmarks første gadgetmagasin Gear i 2003 og var chefredaktør for magasinet indtil starten af 2009. Samtidig leverede han i en årrække test af forbrugerelektronik til Ekstra Bladet. Har også været redaktør på den danske udgave af T3.
Close

Du bruger en Adblocker

Vi lever af annoncer, så overvej venligst at slå din adblocker fra.