Når man kigger på elbilers rækkevidde, refereres der ofte til WLTP. Men den er baseret på blandet kørsel i byer og på lande- og motorveje. Med hovedvægt på bykørsel. Den højere fart på motorvejene gør ondt på rækkevidden, for, som AutoBild skriver, er vindmodstand bævægelsens fjende nummer et.
AutoBild har derfor haft 28 elbiler på den tyske autobahn for at teste, hvor langt de kan køre på en opladning, hvis der køres med en konstant fart på 130 kilometer i timen.
Fem af de testede biler leverer trods alt mere end 70 procent af den lovede WLTP-rækkevidde på trods af motovejskørslen. Det er Ford Mustang Mach-E, Audi e-tron GT RS, Porsche Taycan 4S Plus, Mercedes EQV 300 og så Mazda MX-30.
Tre af bilerne kommer helt ned under halvdelen af den lovede rækkevidde, nemlig Cupra Born, Polestar 2 FWD LR og Mercedes EQB 350. Volkswagen ID.3 Pro bevæger sig på kanten.
Selv om AutoBild sandsynligvis har gjort sig umage, kan man kun bruge tallene som en løs rettesnor. Utroligt mange parametre spiller ind på rækkevidden, ikke mindst vind og temperatur. Men også kørestil. AutoBild oplyser eksempelvis heller ikke, om bilerne er testet på samme strækning.
Rækkevidde på motorvej ved 130 km/t
Model | Batteri (brutto) | Motorvej (km) | WLTP (km) | Andel af WLTP |
Mercedes EQS | 120 kWh | 444 | 785 | 56,6 % |
BMW iX xDrive50 | 111 kWh | 434 | 630 | 68,9 % |
Ford Mustang Mach-E GT | 98 kWh | 367 | 500 | 73,4 % |
Audi e-tron GT RS | 93 kWh | 367 | 472 | 77,8 % |
Porsche Taycan 4S Plus | 93 kWh | 352 | 464 | 75,9 % |
Tesla Model 3 Performance | 80 kWh | 337 | 547 | 61,6 % |
Volkswagen ID.4 GTX AWD | 82 kWh | 332 | 482 | 68,9 % |
Volkswagen ID.4 Pro RWD | 82 kWh | 328 | 511 | 64,2 % |
Audi Q4 e-tron 40 | 82 kWh | 326 | 509 | 64,0 % |
Skoda Enyaq iV 80 | 82 kWh | 316 | 541 | 58,4 % |
Kia EV6 RWD | 77 kWh | 305 | 528 | 57,8 % |
Tesla Model Y Long Range | 82 kWh | 304 | 533 | 57,0 % |
BMW i4 M50 | 84 kWh | 299 | 510 | 58,6 % |
Hyundai Ioniq 5 AWD | 72 kWh | 290 | 462 | 62,8 % |
Kia e-Soul | 67 kWh | 280 | 452 | 61,9 % |
Mercedes EQV 300 | 100 kWh | 273 | 363 | 75,2 % |
Hyundai Ioniq 5 RWD | 72 kWh | 261 | 485 | 53,8 % |
Polestar 2 AWD Long Range | 78 kWh | 258 | 480 | 53,8 % |
Polestar 2 FWD Long Range | 78 kWh | 254 | 540 | 47,0 % |
Volvo XC40 Recharge | 69 kWh | 227 | 425 | 53,4 % |
Cupra Born | 82 kWh | 226 | 540 | 41,9 % |
Mercedes EQA 250 | 70 kWh | 222 | 426 | 52,1 % |
Volkswagen ID.3 Pro | 62 kWh | 216 | 427 | 50,6 % |
Mercedes EQB 350 | 70 kWh | 200 | 419 | 47,7 % |
Mazda MX-30 | 35 kWh | 140 | 200 | 70,0 % |