Salget af elbiler fortsætter med at accelerere på globalt plan. Ifølge en ny rapport fra Det Internationale Energiagentur (IEA) vil mere end hver fjerde solgte bil i 2025 være elektrisk drevet. Og hvis udviklingen fortsætter, kan elektriske biler udgøre over 40 procent af det samlede bilsalg på verdensplan i 2030.
IEA’s rapport Global EV Outlook 2025, som blev offentliggjort i dag, viser, at markedet for elektriske biler trods økonomiske udfordringer stadig har medvind. På verdensplan blev der solgt rekordhøje 17 millioner elbiler i 2024 – nok til at elbiler for første gang udgjorde over 20 procent af det samlede bilsalg. Det høje tempo fortsatte i starten af 2025, hvor salget steg med 35 procent i årets første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.
Kina sætter tempoet
Kina er stadig langt foran resten af verden, når det gælder salget af elektriske biler. I 2024 var næsten halvdelen af alle solgte biler i landet elektriske – svarende til over 11 millioner biler. Det er mere, end hele verden tilsammen solgte for bare to år siden. Det skyldes blandt andet en kombination af incitamenter og tvang – i mange storbyer må man simpelthen ikke bruge en benzinbil, og hvis det er tilladt er det med en lang række restriktioner.
Også andre markeder i Asien og Latinamerika oplever kraftig vækst. Flere steder i udviklingslandene steg salget af elektriske biler med over 60 procent sidste år.
Elbilsalg i USA vokser langsommere – Europa står i stampe
I USA voksede salget med omkring 10 procent i 2024 og har nu rundet en markedsandel på lidt over 10 procent. I Europa er udviklingen mere flad. Efterhånden som statslige tilskud er blevet reduceret, har elbilernes markedsandel i Europa stabiliseret sig omkring 20 procent. Der er dog tegn på, at flere lande vil genindføre incitamenter – samtidig med at priserne falder som følge af større konkurrence fra både europæiske og – især – kinesiske mærker vokser.
Ifølge IEA’s direktør, Fatih Birol, viser tallene, at elektriske biler på trods af usikkerheder fortsat er på en stærk vækstkurve: “Salget sætter hele tiden nye rekorder og får store konsekvenser for den globale bilindustri.” Her i Danmark trækker vi dog fra – i april udgjorde salget hele 83% – ligesom det er tilfældet i de øvrige nordiske lande.
Priserne falder – især i Kina
En vigtig årsag til væksten er lavere priser. Gennemsnitsprisen på elbiler faldt i 2024, især takket være hårdere konkurrence og billigere batterier. I Kina var to tredjedele af de solgte elbiler faktisk billigere end benzinbiler – uden at der blev givet tilskud.
I USA og Tyskland er billedet dog et andet. Her er elbiler i gennemsnit stadig 30 procent dyrere end benzinbiler i USA og 20 procent dyrere i Tyskland. Alligevel er der besparelser at hente på driftsudgifterne: Selv hvis olieprisen falder til 40 dollar per tønde, er det stadig omkring halvt så dyrt at lade en elektrisk bil op hjemme som at tanke benzin i Europa.
Kinesisk eksport presser priserne ned
Rapporten fremhæver også Kinas voksende rolle som elbileksportør. Sidste år blev omkring 20 procent af alle solgte elbiler globalt importeret fra udlandet – og Kina stod for langt størstedelen. I 2024 eksporterede landet 1,25 millioner elbiler og stod for over 70 procent af verdens elbilproduktion.
De mange kinesiske elbiler – ofte billigere end vestlige alternativer – har allerede presset priserne ned i især nye markeder i Asien, Mellemøsten og Sydamerika.
El-lastbiler i fremmarch
Det er dog ikke kun personbiler, der bliver elektriske. Salget af elektriske lastbiler steg med hele 80 procent i 2024 og udgør nu knap 2 procent af det samlede lastbilmarked. Også her er Kina det dominerende marked, hvor visse eldrevne lastbiler allerede er billigere i drift end dieselmodeller – på trods af højere anskaffelsespris.