ElbilerTophistorie

Hver fjerde bil solgt i 2025 på verdensplan bliver en elbil

Forbrugere over hele verden vælger i stigende grad en elbil - men der er stor forskel på verdensdele

Salget af elbiler fortsætter med at accelerere på globalt plan. Ifølge en ny rapport fra Det Internationale Energiagentur (IEA) vil mere end hver fjerde solgte bil i 2025 være elektrisk drevet. Og hvis udviklingen fortsætter, kan elektriske biler udgøre over 40 procent af det samlede bilsalg på verdensplan i 2030.

IEA’s rapport Global EV Outlook 2025, som blev offentliggjort i dag, viser, at markedet for elektriske biler trods økonomiske udfordringer stadig har medvind. På verdensplan blev der solgt rekordhøje 17 millioner elbiler i 2024 – nok til at elbiler for første gang udgjorde over 20 procent af det samlede bilsalg. Det høje tempo fortsatte i starten af 2025, hvor salget steg med 35 procent i årets første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.

 

Kina sætter tempoet

Kina er stadig langt foran resten af verden, når det gælder salget af elektriske biler. I 2024 var næsten halvdelen af alle solgte biler i landet elektriske – svarende til over 11 millioner biler. Det er mere, end hele verden tilsammen solgte for bare to år siden. Det skyldes blandt andet en kombination af incitamenter og tvang – i mange storbyer må man simpelthen ikke bruge en benzinbil, og hvis det er tilladt er det med en lang række restriktioner.

 

Også andre markeder i Asien og Latinamerika oplever kraftig vækst. Flere steder i udviklingslandene steg salget af elektriske biler med over 60 procent sidste år.

Elbilsalg i USA vokser langsommere – Europa står i stampe

I USA voksede salget med omkring 10 procent i 2024 og har nu rundet en markedsandel på lidt over 10 procent. I Europa er udviklingen mere flad. Efterhånden som statslige tilskud er blevet reduceret, har elbilernes markedsandel i Europa stabiliseret sig omkring 20 procent. Der er dog tegn på, at flere lande vil genindføre incitamenter – samtidig med at priserne falder som følge af større konkurrence fra både europæiske og – især – kinesiske mærker vokser.

Ifølge IEA’s direktør, Fatih Birol, viser tallene, at elektriske biler på trods af usikkerheder fortsat er på en stærk vækstkurve: “Salget sætter hele tiden nye rekorder og får store konsekvenser for den globale bilindustri.” Her i Danmark trækker vi dog fra – i april udgjorde salget hele 83% – ligesom det er tilfældet i de øvrige nordiske lande.

 

Priserne falder – især i Kina

En vigtig årsag til væksten er lavere priser. Gennemsnitsprisen på elbiler faldt i 2024, især takket være hårdere konkurrence og billigere batterier. I Kina var to tredjedele af de solgte elbiler faktisk billigere end benzinbiler – uden at der blev givet tilskud.

I USA og Tyskland er billedet dog et andet. Her er elbiler i gennemsnit stadig 30 procent dyrere end benzinbiler i USA og 20 procent dyrere i Tyskland. Alligevel er der besparelser at hente på driftsudgifterne: Selv hvis olieprisen falder til 40 dollar per tønde, er det stadig omkring halvt så dyrt at lade en elektrisk bil op hjemme som at tanke benzin i Europa.

Kinesisk eksport presser priserne ned

Rapporten fremhæver også Kinas voksende rolle som elbileksportør. Sidste år blev omkring 20 procent af alle solgte elbiler globalt importeret fra udlandet – og Kina stod for langt størstedelen. I 2024 eksporterede landet 1,25 millioner elbiler og stod for over 70 procent af verdens elbilproduktion.

 

De mange kinesiske elbiler – ofte billigere end vestlige alternativer – har allerede presset priserne ned i især nye markeder i Asien, Mellemøsten og Sydamerika.

El-lastbiler i fremmarch

Det er dog ikke kun personbiler, der bliver elektriske. Salget af elektriske lastbiler steg med hele 80 procent i 2024 og udgør nu knap 2 procent af det samlede lastbilmarked. Også her er Kina det dominerende marked, hvor visse eldrevne lastbiler allerede er billigere i drift end dieselmodeller – på trods af højere anskaffelsespris.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.