fbpx

 

 

GamingTophistorie

Hjerne-computer brugerflade kan ændre gaming for altid, mener CEO

Spiludvikleren Valve eksperimenterer med at sende signaler mellem hjerne og computer.

En altomsluttende spilverden, hvor man føler, lugter og lever i spillet. Indtil videre er det kun noget, vi kender fra sci-fi film eller serier som fx Black Mirror. Men det er en fremtid for gaming, der rykker tættere og tættere på. Det forklarer grundlægger og CEO for den amerikanske spiludvikler Valve Cooperations, Gabe Newell, i et interview med TV-stationen 1-News. Han afslører samtidig, at Valve Cooperations i årevis har arbejdet med teknikken, der går under navnet brain computer interfaces – eller BCI.

Gaming er lig med BCI i fremtiden

Gabe Newell mener, at fremtiden for gaming ligger indenfor BCI, og at man som spiludvikler begår en stor fejl, hvis man ikke forsker i teknologien. Indtil videre er BCI kun på forsøgsstadiet, og der er endnu lang vej til, at der kommer et kommercielt produkt på banen. Men der bliver gjort hastige fremskridt, forklarer Gabe Newell.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han forudser, at BCI i en eller anden form, kan blive en del af vores hverdag i fremtiden. Og at den fremtid kan komme hurtigere, end vi tror. Det er for eksempel ikke mange år siden, at VR var noget, man legede med i laboratorier. Men i dag bliver det i stigende en grad en del af vores hverdag.

Valve Cooperations arbejder lige nu på et open source BCI-headset med tilhørende software. Det vil gøre spiludviklere i stand til at aflæse nogle af de signaler, der er i hjernen, mens folk spiller. I første omgang vil det fx være signaler, der viser om spilleren har det sjovt, keder sig, er bange eller lignende. Informationer, der på sigt vil gøre spillet i stand til fx at øge sværhedsgraden, så spilleren føler sig underholdt.

Kunstig verden, der føles virkelig

Han er dog ikke i tvivl om, at mulighederne med BCI er langt større. Første skridt er, at aflæse det, der sker i hjernen, når man spiller. Men næste skridt er at sende data fra spillet ind i hjernen, mener Gabe Newell. Det vil betyde, at man kan få sanseindtryk som lugt, syn eller endda smerte, når man spiller.

Det åbner imidlertid op for nogle etiske spørgsmål. For hvad sker der med vores hjerner, hvis en computer skaber kunstige sanseindtryk? Et andet vigtigt spørgsmål er sikkerhed. For der er ikke noget, der siger, at et BCI-produkt er mere sikkert mod hackere end andre systemer. Eller som Gabe Newell siger:

“Inge har lyst til at sige, ‘Kan du huske Bob? Kan du huske da Bob blev hacket af russisk malware? Det var virkelig nederen – han render stadig nøgen rundt ude i skoven’. Derfor vil det kræve en helt utrolig tillid til udviklere og produkt, hvis man skal få folk til at tage denne teknologi til sig.”

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button