Elbiler

Ikoniske Isetta genopstår som mikro-elbil

Microlino 2.0 er voldsomt inspireret af BMW Isetta. Den har plads til to voksne og har en rækkevidde på op til 200 kilometer.

Lige i hælene på den genfødte og nu elektriske Fiat 500 kommer Microlino 2.0; en ganske lille bybil, der er voldsomt inspireret af den ikoniske BMW Isetta, der blev produceret i 1950’erne. Bilen er blevet vist frem i den forgangne uge og produceres af schweiziske Micro Mobility Systems, der planlægger at sende den på gaden i Europa til næste år.

Selv om Microlino 2.0 trods alt har en rækkevidde på op til 200 kilometer vil man næppe se mange af dem på motorvejene. Det er en udpræget bybil med plads til to voksne og en indkøbspose – og så er topfarten i øvrigt kun på 90 km/t.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det kan godt være, at den umiddelbart virker som lidt af en vittighed, men små biler i store byer er ikke noget dumt koncept. De er nemme at parkere, nemme at køre og er mildere ved miljøet end store, uøkonomiske skuder. Micro Mobility Systems lader da også til at have fat i noget: Ifølge firmaet har 17.000 personer allerede forudbestilt bilen, der kommer til at koste 12.000 euro – altså knapt 90.000 kroner.

Med den tydelige inspiration fra Isetta in mente kan jeg dog ikke forstå, hvorfor bilen er døbt Microlino og ikke Microletta. Det navn har firmaet i stedet givet til en trehjulet elektrisk scooter, der blev introduceret ved samme lejlighed.

Isetta
Den originale BMW Isetta, der blev produceret i 1950-60’erne (foto: BMW).

Micro Mobility Systems introducerede i øvrigt Microlino 1.0 allerede i 2015, men kom i karambolage med firmaet Artega, der skulle bygge bilen. Den tvist blev afklaret i starten af januar og nu er schweizerne så klar med version 2.0, der i stedet skal bygges i Torino, Italien af samarbejdspartneren CECOMP.

Her er et par billeder mere af Microlino 2.0 (klik for større):

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close